Alla inlägg den 15 februari 2009

Av Margita - 15 februari 2009 10:55

Så kom vi då iväg till utställningen, dottern och jag. Utan Agnes visserligen, det hade varit roligt att få jämföra de två systrarna Agnes och Storma! Men vi fick ju i alla fall träffa Agnes "föräldrar" Lasse och Sissel och deras fina katter Storma och Oksana (som är mamma till både Agnes och Storma). Vi var på plats några timmar och fick följa hur domarna bedömde katterna. Mycket intressant! Så fick jag ju också lite inblick hur det kan gå till rent praktiskt. Saknade dock MissEmmis, men såg i bloggen hennes att hon blivit rejält förkyld:-( Krya på dig Emelie!

På utställningen ställdes 8 sibiriska katter ut. Två av dem i min favoritfärg, en blå solid och en blå tabby tror jag det var! En sån katt måste jag ha;-)

När en sibirisk katt dömdes tog just den domaren upp det fenomen att den sibiriska katten kan vara lite svårhanterlig och hon tryckte på att uppfödarna ska prioritera temperamentet. Mycket bra tycker jag och speciellt då med tanke på Agnes och hennes eventuella kull(ar). Hon har det bästa temperament i mitt tycke, dessutom är hon rastypisk och i mina ögon nummer 1!!:-) Så hennes gener ska absolut vidare!!!

Med rätt hanne, helst en lika fin i temperamentet!

 

Lilla Storma är uppe för bedömning. Agnes syster!

Visst är väl Storma och Agnes lika?

Till vänster en sibirisk katt från Falkenberg. Färgen är blå tabby som är en av mina favoritfärger på en sibirisk katt.

Under tiden som Storma bedöms bland ungdjuren väntar mamma Oksana på vuxenavdelningen. Hon är jättefin Oksana!

Jaha, nu ska det klämmas igen! Men Oksana tar det med ro.

Fina Oksana! Tack för Agnes!!:-)

Närbild på den blå tabby sibiriska katten från Falkenberg! Snygg va?!?





Ovido - Quiz & Flashcards