Alla inlägg under april 2009

Av Margita - 29 april 2009 19:24

Vill ni njuta av vacker körsbärsblomning så titta här i min dotters blogg!

Av Margita - 29 april 2009 18:54

Jag har inte varit så aktiv här på min blogg de senaste dagarna och det beror helt enkelt på vädret. Den här tiden på året är min absoluta favorittid, april, maj, juni - underbar tid!! Så jag är mest i min trädgård och bara njuter när jag inte gräver, planterar, sår eller planerar, mäter och allt vad jag gör. Jag gör det av ren lust, det är det bästa jag vet. I mina drömmar ser jag hur jag har en STOR trädgård där man kan låta fantasin spela och anlägga rum och rabatter och odla alla grönsaker, ha bär och fruktträd. Det är faktiskt livet för mig, har alltid varit. Jag mår som bäst när jag får ha det så. Så därför, gott folk, jag kommer inte att blogga så värst mycket antar jag så länge vädret gör att jag kan vara i det gröna. Det är faktiskt fler här hemma som också vill vara ute;-)

Matte! Öpnna balkongdörren NU annars sparkar jag in (ut!) den!! Vilket hon faktiskt försöker;-) hon bökar med nosen och puttar och står i så nu kan jag inte längre ha stolen som jag ställt för dörren - hon  puttar upp den!! 

Nätet är ju inte riktigt klart än - men det blir snart!

Ok släpper du inte ut mig så ligger jag här och sniffar;-)

Snälla snälla matte, vi kan väl gå ut??? Snälla, snälla, snälla!!!

Äsch! Matte lyssnar ju inte på mitt tjat! 

Dumma matte!! Låt mig va! Jag ska sova nu och aldrig mer prata med dig!

Av Margita - 26 april 2009 18:52

Sitter här i kvällningen och känner mig sentimental. Åren går så fort. När mitt första barn, lille Daniel  (ja, han är stor nu;-) var liten bebis så sa gamlingarna i Grebbestad, där vi bodde då, att "ta vara på den här tiden för den går så fort!" Tror ni att jag gjorde det? Nej, jag tror inte man kan det för man inser inte då när man är ung att tiden flyktar och att allt har en ände. Man tror man ska leva i 200 år - minst;-) Jag trodde nog jag förstod att ta tillvara men nej, i backspegeln så förstår jag att när man har barn så är man så uppe i nuet och har verkligen fullt upp så inte har man tid och kraft att tänka att man ska ta tillvara på den tiden!?! Inte kunde jag det i alla fall. Och det är det som jag nu försöker smälta, att bägge mina barn snart är vuxna. Dvs, sonen är redan vuxen och utflugen sen ett antal år men min lilla tjej är snart också flygfärdig. Så helt rätt och riktigt men lite sorgligt för en annan. Men det är ju som det ska vara. Plötsligt blir det så tydligt hur mycket man har varit mamma. Vad ska jag göra nu då? Även om jag har intressen utanför mammaskapet så är ändå det där med att vara förälder en så stor bit av ens liv. Det kanske förklarar varför vissa fortsätter att vara förälder åt sina vuxna barn fast barnet sen länge inte längre är ett barn?! Det blir också tydligt när barnen blir vuxna vad man har gjort rätt och vad som blev fel. Felen är det som jag önskade att jag kunde gå tillbaka i tiden för att rätta till. Å andra sidan vet jag att jag alltid har gjort så gott jag kunnat. Men visst är det konstigt? Det är ju egentligen nu, med all den livserfarenhet man fått, som man skulle kunna bli en riktigt bra förälder, eller??

Jaja, nog med sentimentalt snack.....bara lite bilder också, snälla!

Titta här på mina barn när de var små:

Jag tycker det är en underbar bild från en sommar tidigt 90-tal, tagen i vår trädgård på Bjälveröd utanför Strömstad.

Det här är också en sån där bild som jag bara älskar. Ellen vid båten. Här nere vid viken var vi ibland och badade också. Vilket lyxliv!

Av Margita - 26 april 2009 18:40

Har jag berättat att jag anmält Agnes till kattutställningen i Ulricehamn i juni? I vilket fall gör jag det nu. Hoppas vi kommer med. Den här gången behövde jag inte fundera över transporten eftersom vi får åka med Agnes uppfödare Tuwas Meow. Ska bli roligt och spännande! Börjar fundera lite nu hur jag egentligen bäst ska förbereda Agnes på en utställning? Hon kan vara lite skygg ibland men det återstår väl att se hur hon reagerar på en sån sak som en utställning? Kommer hon att känna igen doften av sin mamma? Mamma Oksana ska vara med. Och det där med pälsen....jag blir inte klok på det....det där med att bada henne....ska villigt erkänna att hon har hittills inte badat speciellt mycket. Och vilket schampoo?? Hm....det blir nog bra. Hon är ju fin som hon är tycker jag. Men det ska ändå bli spännande att höra vad domarna tycker. I slutänden är det ju bara deras omdömen.....och det viktigaste är att jag tycker hon är världens finaste!!!:-)

 


Av Margita - 26 april 2009 14:52

Föreningen hade städdag igår och jag gick lös med sågen;-) Det är några buskar som inte är buskar längre utan ris, dock inte ätbara såna, så det var bara till att såga ner. Förhoppningsvis skjuter det nya skott. Det borde det göra i alla fall! Är inte klar därute än men vilar lite idag. Fick ju lite träningsvärk efter allt krattande också - här är det miljoner boklöv som ligger på gräsmattan och under buskar och av någon outgrundlig anledning tycks de speciellt gilla att ligga vid entrén!!


Av Margita - 24 april 2009 18:43

Jag vill slå ett slag för benveden, en fantastisk växt i mitt tycke. Tålig, otroligt vackra färger och former. De finns som buskar, mindre och större och som mindre träd och klätterväxter. Jag har två olika benved, än så länge. Klätterbenved som håller sig grön hela vintern. Så läckert! Grönt och grönt, det är faktiskt även gult i den. Titta här. Den andra sorten av benved jag har är än så länge väldigt liten men kan bli uppemot 2-3 meter, alltså ett mindre träd. Jag får försöka hålla det litet eftersom min trädgård inte är alltför stor.

Så här tanig är min körsbärsbenved nu. Vet inte hur fort den växer. Återstår att se!

Här kan ni läsa om de olika sorter av benved som finns att köpa.

Kommer ni ihåg att jag pratade om lunddockan?

Härovanför ser ni vad som hänt sen sist. *Lycklig!*

Och här är mina balkansippor - några av dem.

Den kaukasiska förgätmigejen blommar också!

Rabarbern har växt!

Vårkragen, denna vårens lilla sol, har också börjat blomma.

Av Margita - 23 april 2009 17:26

Ett flexi-koppel har införskaffats till mina små! Agnes var först ut (hon tog med sig Andreas;-) och idag var det Algot som fick testa det nya sättet att vara ute på. Jag köpte en med maxlängd 5 meter och jag tror det blir riktigt bra. Nu kan katterna få springa nästan fritt för att jaga insekter eller leka med grannkatten utan att jag ska behöva hänga som nån konstig förslappad vante efter....Algot var ovanligt aktiv idag med att jaga insekter - jaja, det är ju varmt som en sommardag idag med diverse flygande fän i luften;-)

Kan rekommendera flexi-koppel när man är ute med sin katt!


Av Margita - 22 april 2009 21:05

I min trädgård har jag Balkansippor. De är så söta och drar allas blickar till sig. Jag får ofta frågan om vad det är för söt blomma. Har inte fotat mina än men lovar att göra det så ni får se själva. Under tiden kan ni ju titta här:

 Nu börjar också vårkragen blomma och min lunddocka som jag trodde inte hade klarat sig har stora blad nu! Lycka! Den är nämligen lite svårflirtad så om det kommer några blommor återstår att se.

Måste också fota mitt träd Katsuran - när solen lyser mot den blir löven rosaröda! Så vackert!


Skapa flashcards