Alla inlägg under november 2008

Av Margita - 30 november 2008 20:20

Hoppas ni alla haft en skön första advent!

Hope you all had a lovely Advent Sunday!

Av Margita - 28 november 2008 21:47

Vem är detta?

Who is this?

Nej, jag ska inte tala om vem detta är nu. Resonera gärna i kommentaren.

Gissa på!! Svar kommer snart!


No, I´m not going to tell you who this is right now. You may talk in comments. Please guess!! I will tell you the answer in a few days.

Av Margita - 28 november 2008 18:37

Imorgon åker dottern och jag till släktkalaset men först gör vi ett stopp hos Miss Emmis i Göteborg!

Jag har sån tur att jag har flera kattvakter att anlita där jag bor. Imorgon är det snälla Siv som ser till mina älsklingar. Det är första gången jag lämnar de så länge! Vi åker på morgonen och sen är jag hemma igen på söndag eftermiddag. Undrar om jag klarar av det? Eller om katterna klarar det?? Jo, det ska nog gå fint men allra helst hade jag velat ha med dem men det går tyvärr inte:(

Uuuuuh, jag längtar redan efter dem!:) Jag har blivit så van vid att ha dem omkring mig så det kommer att kännas jättetomt utan de små liven som ställer till sån oreda i mitt hem;)

Ha en bra helg allihopa så syns vi till söndan igen!:)


Tomorrow my daughter and I will attend the gathering to celebrate my sister, my dad and my nephew. But first we will visit Miss Emmis in Göteborg to see her cute kittens!

I´m lucky to have good neighbors that will take care of my cats while I´m gone. This time it´s Siv. It will be the first time that I leave them for that long  (till Sunday afternoon) . I wonder how they will handle it or how I will handle it:) I´m so used to having them around  so I know I will miss them terribly. But I know Siv will take good care of them!

Have a nice weekend all of you! See ya on Sunday!:)

Av Margita - 26 november 2008 21:11

Min pappa fyller år idag. Hej pappa och grattis!:)

Vi ses på lördag då vi också firar min syster som fyller i december och hennes son som också fyller i december. Eftersom vi har så många som fyller år i närheten av varann så har vi slagit ihop det till en dag och i år blir det nu på lördag som vi träffas och äter god mat. Jag och min dotter ska också ta vägen om Emelie (se under mina länkar S* Miss Emmis Sibiriska katter) och titta på hennes fina kattungar. Ska bli så roligt!!

I morse var det kaos här i Boråstrakten. Snö och minusgrader övergick snabbt till regn och plusgrader vilket fick till följd att gatorna blev extremt hala, rejäl ishalka alltså. Så nu är snön borta för den här gången.




Av Margita - 25 november 2008 17:03

Visst är det vackert med snö och solnedgång över Målsryds kyrka men jag föredrar ändå:

Sure it´s beautiful with snow and the sunset by the church of Målsryd but I still prefer:

Blommor och blader, blå himmel och havet som lurar bakom berget !

Flowers in bloom, a blue sky and the sea that´s just behind the rock!

Please note: Both pictures taken by Ellen Björktegen (a couple of years ago)

Av Margita - 24 november 2008 17:54

Hittade denna gamla bild på vår undulat Kalle som tyvärr inte finns med oss längre. Han är väl i fågelhimlen antar jag:) Kalle blev gammal, hela 12 år och han hann vara med om en del. Bland annat bodde han på 3 olika ställen. Han lärde sig aldrig prata men han var väldigt sällskaplig och söt liten fågel. När han var 2-3 år och vi precis flyttat till ett hus på landet fick han vara med om sitt livs största äventyr. Det var en solig sommardag och vi tyckte han kunde få vara ute i den härliga luften men kvar i buren förstås. Det var bara det att dörren till buren var inte helt stängd så den lyckades han öppna och flög ut glad som en lärka;) Vi bodde då alltså på landet med skogar och havet som granne och den känslan som kom över mig när han flög iväg, ja det var ju som om mitt barn försvann!! Jag fick panik först men sen följde jag efter honom med blicken och sprang åt det håll han flög. Som tur var valde han skogen alldeles intill oss. Han flög omkring bland grantopparna och kvittrade och var väl helnöjd! Jag ropade hans namn hela tiden och han svarade. Så där höll vi på en timme ungefär, jag ropade och han svarade och flög omkring bland trädtopparna. Till slut insåg jag vad jag höll på med - vad skulle det hjälpa om jag bara ropade hans namn, sen då, om han kom närmare och satte sig på axeln, då hade jag ju en lång bit kvar till huset. Jag kom på idén att sonen, som var med, skulle springa in efter buren och så skulle vi försöka locka honom dit. Så  brukade vi ibland göra inomhus när vi ville att han skulle vara i buren och inte få flyga fritt. Då brukade vi ta botten av buren och locka med mat och rop och då kom han alltid! Jag tyckte sekunderna segade fram innan sonen var tillbaka med buren. Men till slut kom han och vi satte igång operation "fågelhämtning":) Det gick vägen! Vi lockade och han fick se burbotten och började sakta, sakta flyga närmare och närmare. Några gånger var det som att han förstod att vi skulle fånga honom och han flög högre upp igen, men som sagt, till slut valde han att sätta sig på botten och sonen var snabb att sätta fängelseburen över honom;) Gissa om vi var lyckliga!!! Sen den dagen var vi extremt noga med att dörrarna till buren var stängda innan vi ställde ut honom. Flyga inne fick han fortsätta med!

This is an old picture of our budgie Kalle. He´s not with us anymore but I guess in bird heaven:) He lived to be 12 years old. When he was about 2-3 years old we moved to a house in the countryside and he had his greatest life experience! It was a hot summer´s day and we took Kalle out in his cage without noticing that one of the doors to the cage was unlocked! Of course Kalle managed to get out and flew away to the woods! I felt like I lost my child and ran after and shouted his name to keep in contact. We went on like that for more than an hour, I shouted,Kalle answered but he kept on flying among the tree tops. Finally I realized we had to do something radical if we were to catch him at all. When Kalle was flying indoors and we for some reason wanted him to come into his cage we used to take the bottom and called him by saying his name and have our hand on the bottom. It worked all the time. So I said to my son, go get the cage, no run! He did and finally, after many calls Kalle eventually got closer and closer and - jumped on the bottom- and my son put the rest of the cage over him and he was trapped;) We were so happy!! He wouldn´t have made it out in the free, he would either be eaten or starv or froze to death. But I guess it was a real adventure for him:)And he got to fly indoors still! 

Av Margita - 24 november 2008 17:49

Jag vill gärna visa er dessa fina bilder av Agnes. Det är Ellen, min dotter, som tagit dem. Hon är fin, Agnes!


 

Foton: Ellen Björktegen

I want to show you these pictures that were taken by my daughter Ellen.

Surely Agnes is a darling!

Av Margita - 23 november 2008 21:09

Idag har det varit en strålande vinterdag med snö och solsken. Jag tog med mig lilla Agnes ut på en liten promenad men hon ville inte vara ute så värst länge. Hon tycker nog fortfarande att det är lite läskigt men spännande på samma gång.

Sen gick jag ut med Algot och det var premiär för honom med snö. Han verkade tycka att det var helt ok. Han började rafsa och stå i:)  Några kompisar fick han också träffa innan det var dags för åtminstone matte att gå in för hon frös om fötterna! Innanför dörren hälsas vi välkomna hem av Agnes och Algot är jättelycklig, han hälsar tillbaka på Agnes och sen skuttar han inåt rummet. Jag tror banne mig Algot älskar Agnes!:) Matte fick nästan en tår!

Today has been another wonderful winter day with snow and sunshine. I took my little Agnes out for a walk but she didn´t fancy it too long. She still finds it quite scary and exciting at the same time.

Then I took Algot out on his first experience of snow. He seemed to like it. He met some of his cat friends before his mistress decided to go inside because her feet was getting real cold! Inside we are greeted by Agnes and Algot is overjoyed, greets Agnes and then he scampered away into the house. I do think Algot loves Agnes!:) Mistress almost got a tear in her eye!

 

Ovido - Quiz & Flashcards