Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Mindfulness

Av Margita - 26 oktober 2008 13:33

Jag håller på att läsa några böcker som har med vårt psyke att göra och framförallt hur vår hjärna fungerar. Det är mycket intressant! Önskar också att alla kunde få ta del av dessa upptäckter och ta det till sig. Jag är ju kvinna men jag har då aldrig märkt att jag klarat av att göra flera saker samtidigt som det påstås att kvinnor ska vara så bra på. Tror snarare det handlar om att kvinnor i vissa skeden i livet är tvingade att göra flera saker samtidigt. Nu menar jag inte att man inte kan ha flera projekt på gång samtidigt, för det kan man, och det är enda sättet för mig annars blir jag superuttråkad (vilket ord!)

 Nej, det handlar om att hjärnan inte mäktar med att göra flera saker på samma gång, tex prata i mobilen samtidigt som man kör bil eller att man lagar mat med musik från radion samtidigt som man tänker på jobbet. Enligt forskarna har hjärnan en starkt begränsad förmåga att koncentrera sig på flera saker på en gång. Riktigt roligt för mig att läsa för det gör mig ju helt normal!!:))Yipee!!

Det är något annat som är fel när så många mår dåligt! Vad kan det vara? Hur vårt samhälle har utvecklats kanske? Vad tror ni?


I´m reading some books about psychology and books about how our brain works. It´s quite interesting! I wish everyone could take part in new discoveries and also make them their own. I´m a woman and as such I´m supposed to be able to do many things at one time but I can´t. I beleive that´s a myth, it is probably the fact that a woman in some phases of live are forced to do many things at one time. I don´t mean you can´t have different projects going on because that´s ok, at least for me, I would get totally bored if I didn´t. The scientists have found out it deals with how you do things. Your brain is not capable of doing many things at one time, like talking over your cell phone while you´re driving your car or cooking dinner with music on and at the same time thinking about your work. That´s not mindfulness! According to the scientists the brain has a limited capacity to do many things at one time and that pleases me to hear because that makes me normal!!:))Yipee!

Something is really wrong when so many people feel bad about themselves. How come so many get really sick these days?  What is the reason? What do you think?

 

 
 
Vic

Vic

26 oktober 2008 19:02

Låter som intressanta böcker :) Själv har jag inga som helst problem att göra flera saker samtidigt, kan t.ex både städa, ha mp3 i ena örat och telefonen i andra :P

Jag tror nog också att skälet att så många må dåligt kan vara hur vårt samhälle utvecklats, det blir för hög press på folk, speciellt de som har svårigheter.

Ha en bra kväll :)

http://azpii.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 11 juli 2009 22:19

Jo så är det med ombytliga mig. Glöm det förra inlägget. Gå istället till: www.sengas.bloggplatsen.se   Japp - tillbaka hit alltså men med ny adress och annan layout. Välkomna! ...

Av Margita - 24 maj 2009 19:08

Ja, då var det dags för ombyte igen - jag har skaffat en blogg på annat håll och ber er gå dit istället: measibir.blogspot.com VÄLKOMNA TILL MIN NYA BLOGG! HOPPAS NI TYCKER OM DEN!! ...

Av Margita - 24 maj 2009 14:33

Har fotat en del i trädgården för ett tag sen men tyckte inte några bilder blev bra. Några kan jag med att visa i alla fall ;-) Vid min entré har jag framför en välkommenskylt de vackra penséerna som jag har i bloggens bakgrund för närvarande. Vid dö...

Av Margita - 23 maj 2009 19:15

Min fina, goa, härliga dotter blir 19 år idag och man kan ju undra vart åren tar vägen? Var det inte igår hon började förskolan? Eller åtminstone för några månader sen?? ;-) Studenten tar hon om några veckor men först ska det alltså firas födelsedag....

Av Margita - 21 maj 2009 12:21

Igår var mina föräldrar här och vi hjälptes åt att göra det sista på nätet på balkongen så nu är det helt klart och Algot och  Agnes har redan boat in sig rejält. Det är så skönt! Äntligen kan jag ha balkongdörren öppen igen och låta dem gå som de vi...

Ovido - Quiz & Flashcards